سه شنبه، 26 شهریور 1398

معرفی راه کارهایی برای خواب بهتر

معرفی راه کارهایی برای خواب بهتر


انسان بیش از یک‌سوم عمر خود را در خواب به سر می‌برد؛ اما در زندگی امروزی عوامل متعددی وجود دارند که باعث کاهش زمان و کیفیت خواب می‌شوند.

عوامل متعددی دست‌به‌دست یکدیگر داده‌اند تا مانع از یک خواب خوب و کافی شوند. زمان کافی خواب برای افراد مختلف متفاوت است؛ اما به‌طور معمول بین ۷ تا ۹ ساعت، مدت‌زمان کافی برای خوابیدن در نظر گرفته‌ می‌شود. خوابیدن مزایای شگفت‌انگیزی برای سلامت افراد دارد. خواب خوب و کافی باعث کاهش وزن، افزایش قدرت حافظه و همچنین افزایش نشاط می‌شود. در این میان، محققان راه‌هایی برای برطرف کردن بعضی از مشکلات خوابیدن ارائه کرده‌اند که به ۹ مورد از آن‌ها و راه‌های رفع آن اشاره می­‌کنیم:

درد شانه

 

اگر از درد شانه رنج می‌برید و عادت دارید به یک سمت بخوابید، بغل کردن بالش می‌تواند راهی برای کاهش درد باشد.

کمردرد

 

درصورتی‌که کمردرد مانع خوابیدن شما است، پیشنهاد می‌شود راهکارهای زیر را امتحان کنید:

یکی از شرایط نامناسب خوابیدن هنگامی‌که درد کمر دارید، خوابیدن روی شکم است، اما اگر به این وضعیت خواب عادت کرده‌اید، بهتر است که بالشتی در زیر پاهای خود قرار دهید. همچنین اگر به پشت می‌خوابید، بهتر است که بالشت را زیر پاهای خود قرار دهید؛ اما اگر عادت دارید به یک سمت بخوابید، برای کاهش درد کمر بهتر است که بالشتی در بین پاهای خود قرار دهید.

 گردن درد

 

بالشت مناسب می‌تواند باعث کاهش درد گردن شود. بهتر است بالشت خود را هر ۲ سال یک‌بار تعویض کنید. همچنین تحقیقات نشان می‌دهند که بالشت‌های طبی، برای خوابیدن مناسب‌تر از سایر بالشت‌ها هستند.

 بی‌خوابی

 

برای درمان بی‌خوابی راه‌هایی زیر را امتحان کنید:

  •  چندین ساعت‌ها قبل از خواب، از مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار اجتناب کنید.
  • ورزش کردن در صبح یا بعدازظهر به خوابیدن بهتر شما کمک می‌کند.
  • حداقل یک ساعت قبل از خواب از تلفن همراه استفاده نکنید. نور آبی صفحه‌نمایش تلفن‌ همراه باعث تشدید بی‌خوابی در افراد می‌شود.

 اختلالات خواب

 

از مصرف نوشیدنی‌های الکلی قبل از خواب اجتناب کنید؛ زیرا باعث کاهش مدت‌زمان چرخه خواب عمیق شما می‌شود.

همچنین بهتر است محل خواب شما خنک باشد تا بهترین خواب را داشته باشید.

 نمی‌توانید بیدار شوید

 

اگر برنامه بیدار شدن شما منظم نیست، بهتر است ۷ روز هفته در ساعت مشخصی بیدار شوید تا بدن شما به این وضعیت عادت کند.

ریفلاکس معده

 

در کشور آمریکا حدود ۷ میلیون نفر از بیماری ریفلاکس معده (بازگشت اسید معده به مری) رنج می‌برند، بنابراین به این افراد پیشنهاد می‌شود به دکتر مراجعه کنند و به درمان آن بپردازند و همچنین برای خواب بهتر پیشنهاد می‌شود به سمت چپ خود بخوابند و از بالشت بلند استفاده کنند.

خروپف کردن

 

برای کاهش خروپف راه‌هایی وجود دارد؛ از جمله اینکه بهتر است که به پشت نخوابید، مقداری ارتفاع بالشت خود را افزایش دهید یا سینوس‌های خود را قبل از خواب با آب‌نمک تمیز کنید.

 گرفتگی عضلات پا

محققان هنوز در مورد علت گرفتگی عضلات پا هنگام خواب به نتیجه نرسیده‌اند؛ اما ممکن است این مشکل به خستگی عضلات و آسیب عصب‌ها مرتبط باشد. کشش عضلات و ماساژ آن‌ها می‌تواند به درمان این گرفتگی‌ها کمک کند.

مطالب مشابه

چگونه قلبی سالم داشته باشیم؟

داشتن قلب سالم هرچند تا حدودی به ویژگی‌های ذاتی هر فرد بستگی دارد؛ اما با انجام این ۱۰ توصیه می‌توانید از داشتن..

کافئین مسکن بهتر و کم‌ضررتری است یا مرفین؟

پژوهشگران دریافته‌اند که کافئین به موش‌هایی با اختلال خواب کمک می‌کند راحت‌تر درد را تحمل کنند...

پنج روش برای حفظ بهره وری بالا در تمام روز

در این مطلب با پنج روش مطمئن آشنا می‌‌شوید که می‌‌توانید با به کار بستن آن‌ها، بازدهی کاری خود را در طی روز تا حد..

کارتان می تواند باعث کم‌خوابی شود

تحقیقات جدید نشان داده که از هر سه نفر یک نفر به مشکل کم خوابی دچار شده است. دلیل این اتفاق هم شرایط کاری و شرایط..

چرا نباید با ناراحتی و عصبانیت خوابید؟

دانشمندان در تحقیقات جدید خود دریافته‌اند که خوابیدن می‌تواند به تثبیت خاطرات در ذهن ما کمک کند. از این‌رو، آن‌ها..

0 نظر

شما در این باره چه فکری می کنید؟