شنبه، 4 خرداد 1398

از حال بد به حال خوب

از حال بد به حال خوب


از گورخری پرسیدم تو سفیدی، راه‌راه‌های سیاه داری یا سیاهی، راه‌راه‌های سفید داری؟ گورخر به‌جای جواب دادن پرسید : تو خوبی فقط عادت‌های بد داری یا بدی و چند تا عادت خوب داری؟ ساکتی بعضی وقت‌ها شلوغ می‌کنی یا شیطونی بعضی وقت‌ها ساکت میشی؟ ذاتا خوشحالی بعضی روزها ناراحتی یا ذاتا افسرده‌ای بعضی روزها خوشحالی؟ و من دیگه از گورخرها درباره‌ی راه‌راه هاشون چیزی نپرسیدم.

«شل سیلور استاین»

سال نو آغاز می‌شود. بهار فرصتی دوباره به طبیعت می‌دهد و در زمان کوتاهی همه چیز تغییر می‌کند. روزهای بلند و آفتابی، جای غروب زودهنگام و سرمای زمستانی را می‌گیرد. درخت‌ها جوانه می‌زنند و شکوفه می‌دهند و این فرصتی برای تغییر ماست.

اگر قرار باشد امسال یک تغییر کنید، نگاهتان را عوض کنید. گورخری نگاه کنید. به آدم‌ها، به روزها و اتفاق‌ها. زندگی را با اتفاقات خوب و بدش بپذیرید. کسی را که دوست دارید شما را ترک ‌کرده، باران ترافیک را زیاد کرده، همسایه کناری هر روز با همسرش دعوا می‌کند، شب امتحان آنفولانزا گرفته‌اید.

سخت است بپذیرید خیلی اتفاق‌ها دست شما نیست، اما واقعا کنترل احساساتتان با شماست و کسی که می‌تواند حال بد شما را خوب کند؛ خود شما هستید. حال ما، به نگاه ما به زندگی مربوط است. به این‌که زندگی را با تمام سختی‌ها و خوشی‌هایش تجربه کنیم و بین اتفاقات مثبت و منفی، مثبت‌ها را پررنگ‌تر ببینیم.

۱. دوستان خوش‌بین و شاد پیدا کنید

از آدم‌های شاکی و غرغرو فاصله بگیرید. افراد خوش‌بین و شوخ‌طبع، کسانی که به اتفاقات ناگهانی لبخند می‌زنند و همیشه برای آخر هفته برنامه‌های شاد دارند، دوستان بهتری هستند.

یک رابطه‌ی دوستانه‌ی سالم می‌تواند حال شما خوب کند. گلاسر از روان شناسان بزرگ قرن اخیر، اعتقاد دارد مهم‌ترین عامل سلامت روان یک رابطه‌ی صمیمانه‌ی صاف و ساده است. رابطه‌ای که بتوانید با احساساتتان خالصانه برخورد کنید.

۲. بنویسید

یک تقویم جیبی یا دفترچه‌ی کوچک، شاید هم نوت تلفن همراهتان کافیست برای این‌که نگاهتان را عوض کنید. مطالعات نشان داده کسانی که هرروز حداقل یک ربع ساعت را به نوشتن اتفاقات روزانه اختصاص می‌دهند، کمتر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. این یعنی هم حال روحی‌شان بهتر است هم حال جسمی.

  • هر چیز مثبتی را بنویسید. از دیدن جوانه‌های بهاری درخت حیاط تا گرفتن پیامی از یک دوست قدیمی و یا لذت نوشیدن چای در هوای سرد
  • جایی برای نوشتن غرغرها و دل‌نگرانی‌هایتان بگذارید. با خودتان درد و دل کنید. بعدها که به این نوشته‌ها نگاه می‌کنید شاید خیلی از ناراحتی‌ها و استرس‌های امروزتان، کوچک و خنده‌دار به نظر برسد.

۳. برای خودتان بیشتر وقت بگذارید

خوب همه‌ی وقت ما برای خودمان است. دیدن دوستان، رفتن سرکار، حمام کردن، همه در راستای اهداف و نیازهای ماست. اما چقدر برای فعالیت‌های مورد علاقه‌تان وقت می‌گذارید؟

  • در اولین قدم کارهایی که دوست دارید را لیست کنید. شنا کردن، سینما رفتن، پیاده‌روی، خرید کردن. این‌که توجهتان را به آن‌ها معطوف کنید مهم است.
  • وقت بیشتری برای کسانی که دوستشان دارید بگذرانید. مثلا به دوستان قدیمتان زنگ بزنید. عصرها با مادر و پدرتان چای بنوشید و گپ بزنید.

۴. آنچه شما را اذیت می‌کند تغییر دهید

اگر دیر رسیدن سرکار استرس زیادی به شما می‌دهد، برنامه‌ای بریزید تا زودتر بیدار شوید. کارتان را دوست ندارید، دنبال کار دیگری بگردید. از یک‌جا نشستن خسته شده‌اید یا هرروز حس می‌کنید چاق‌تر شده‌اید، ورزش کردن را شروع کنید. اگر از خودتان راضی نیستید، سبک زندگی‌تان را عوض کنید. کار ساده‌ای نیست ولی قرار نیست راحت به همه چیز برسید. با این‌حال مطمئن باشید ارزشش را دارد.

۵. به مشکلات به چشم چالش نگاه کنید

فکر کنید با دوستتان قرار ملاقات دارید و او یک ساعت تاخیر دارد. می‌توانید عصبانی و ناراحت شوید، بعد هم که به خانه برگشتید خودتان و دوستتان را ملامت کنید. پیشنهاد می‌کنم راهتان را عوض کنید. این یک ساعت هم بخشی از زندگی شماست. در این مدت به مغازه‌ها سر بزنید ، راننده تاکسی‌ها را تماشا کنید. یا به یک کتاب‌فروشی بروید. شاید هم ذرت مکزیکی داغ بخورید. بعد هم با دوستتان خوش بگذرانید. مسئولیت این‌که در شرایط مختلف حال خوبی داشته باشید، با خود شماست.

درنهایت، از فرصت‌های کوچک برای شاد بودن استفاده کنید و لبخند بزنید.

مطالب مشابه

تکامل، انسان های باهوش و تنهایی

تکامل سبب شده است که انسان‌های باهوش، تنهایی خود را ترجیح دهند. اما دلیل این کار چیست؟..

۹ عادت اشتباه که برای موفقیت در سال ۲۰۱۷ باید ترک کنید

قصد داریم به عادات و رفتارهای اشتباهی که ممکن است پیشرفت کارآفرینان و موقعیت کسب‌وکارشان را به چالش بکشند، نگاهی..

با این پنج روش در ۵۰ سالگی بازنشسته شوید

اگر بخواهید در پنجاه‌سالگی تا شصت‌سالگی بازنشسته شوید ظاهرا نیاز به ۴۰ سال کار سخت دارید. اتفاقی که ظاهرا غیرممکن..

۷ اصل طلایی موفقیت و خوشبختی

گاهی اوقات در زندگی به‌شدت احساس ناامیدی می‌کنیم. دلیل بسیاری از این ناامیدی‌های زندگی، این است که به‌جای اینکه از..

۱۲ مورد که نشان می‌دهد همکارانتان شما را بی‌فایده فرض می‌کنند

آیا شما در نگاه همکاران‌تان فرد مفیدی هستید؟ مواردی که در این مقاله ذکر شده در پاسخ به این سوال کمک‌تان خواهند کرد...

0 نظر

شما در این باره چه فکری می کنید؟